Sprawozdanie merytoryczne za rok 2014
SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNE Z DZIAŁALNOŚCI
FUNDACJI ,,DOM OTWARTYCH SERC” ZA ROK 2014
- I.FUNDACJA ,,Dom Otwartych Serc” ma swoją siedzibę w Łukowie, ul.Broniewskiego20/26, 21-400 Łuków /adres do korespondencji taki sam/
FUNDACJA ,,Dom Otwartych Serc” została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 07.11.2011 r. pod numerem 0000401341.
FUNDACJA ,,Dom Otwartych Serc” w dniu 18.11.2011 r. otrzymała numer identyfikacyjny REGON 061348780
W skład Zarządu FUNDACJA ,,Dom Otwartych Serc” wchodzą:
- Regina Anna Zymela – Prezes Zarządu
- Zofia Jadwiga Jóźwiak - Członek Zarządu
- Agnieszka Anna Śledź – Członek Zarządu
Statutowe cele ,,Dom Otwartych Serc”
1. Podejmowanie działań na rzecz osób niepełnosprawnych, a w szczególności:
a) pomoc w procesie usamodzielniania się mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Łukowie oraz innych osób niepełnosprawnych,
b) realizacja zadań związanych z zaspokojeniem potrzeb psychicznych, fizycznych, społecznych i duchowych osób niepełnosprawnych,
c) działania na rzecz likwidacji barier architektonicznych i budowlanych,
d) przezwyciężanie stereotypów dotyczących osób niepełnosprawnych,
e) ułatwianie przystosowania się do życia w warunkach rozwijającej się demokracji oraz gospodarki rynkowej,
f) działania na rzecz integracji osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem,
g) wszechstronne wspieranie działalności edukacyjnej, opiekuńczej, rehabilitacyjnej i wychowawczej mieszkańców Domu Pomocy Społecznej
w Łukowie.
2. Działalność w zakresie podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
3. Działalność w zakresie promocji i ochrony zdrowia, a w szczególności wspierania działań w zakresie przeciwdziałania zdrowotnym skutkom zagrożeń cywilizacyjnych.
4. Działania w zakresie upowszechnienia kultury fizycznej i sportu.
FUNDACJIA ,,Dom Otwartych Serc” realizuje swoje cele poprzez :
1. pomoc finansową i rzeczową osobom wymienionym w pkt 1,
2. zakup żywności i leków oraz pomocy dla potrzeb osób wymienionych w pkt 1,
3. organizowanie i finansowanie operacji i zabiegów przeprowadzanych u osób wymienionych w pkt 1,
4. wspieranie i finansowanie działalności opiekuńczej, medycznej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej osób wymienionych w pkt 1,
5. organizowanie i finansowanie działalności propagatorskiej i informacyjnej,
w zakresie działalności określonej w pkt 1,
6. organizowanie i finansowanie zajęć edukacyjno– artystycznych, z udziałem artystów i ludzi sfery kultury, w zakresie propagowania odpowiednich wzorów i postaw społecznych,
7. organizowanie i finansowanie imprez mających na celu wspieranie rozwoju osób wymienionych w pkt 1,
8. organizowanie i finansowanie imprez sportowych i rekreacyjnych na rzecz osób wymienionych w pkt 1,
9. skupianie wokół idei Fundacji specjalistów z dziedziny prawa, psychologii, nauki, medycyny, sportu oraz artystów i działaczy sfery kultury,
10. współpracę z krajowymi i zagranicznymi osobami prawnymi i fizycznymi, działającymi w zakresie objętym celem Fundacji oraz wykazującymi zainteresowanie celami Fundacji,
11. prowadzenie poradnictwa, organizowanie spotkań i szkoleń,
12. organizowanie różnych spotkań integracyjnych,
13. współpracę ze środkami masowego przekazu, władzami lokalnymi, organami administracji publicznej oraz organizacjami rządowymi i pozarządowymi,
14. współpracę z instytucjami publiczno- państwowymi, organizacjami rządowo- państwowymi, organizacjami rządowymi i pozarządowymi w zakresie objętym celami Fundacji, a także z osobami fizycznymi i prawnymi, w tym także zagranicznymi, wykazującymi zainteresowanie celami Fundacji,
15. udostępnianie osobom niepełnosprawnym publikacji, wydawanych przez instytucje i organizacje działające na rzecz osób niepełnosprawnych i nie tylko,
16. organizowanie turnusów rehabilitacyjnych.
II. W 2014 roku Fundacja zorganizowała:
MIESIĄC |
TREŚĆ- ZADANIE |
UWAGI |
STYCZEŃ |
1.Nowy Rok- Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki –dzień modlitw o pokój 2.Spotkanie opłatkowe z rodzinami naszych Mieszkańców – dzielenie się opłatkiem i wspólne kolędowanie przy stole – skorzystało 70 osób 3. Święto Trzech Króli – poświęcenie kredy – skorzystało 40 osób 4. Ferie Zimowe z Fundacją Dom Otwartych Serc Ferie na sportowo – karnawałowo - kręgle - zawody sportowe - kolędowanie - zabawa taneczna z przebieraniem - pieczenie ciastek - wyjście plenerowe - gry planszowe ( warcaby) karty , układanie puzzli- skorzystało 70 osób
|
|
LUTY |
1. Kulig saniami po lesie- podziwianie zimowego krajobrazu ,integracja ze środowiskiem lokalnym, silwoterapia , poznanie historii odwiedzanej miejscowości- 30 osób 2.Zajęcia kulinarne – propagowanie zdrowego stylu życia 3. Wyjazd do kina – 20 osób 4. Wyjście na kręgle i gry – zdobywanie punktów za celne rzuty 5. Dyskoteka z okazji Św Walentego- Dzień Zakochanych – dzień okazywania sobie życzliwości – 40 osób 6. Wyjazd do ZSz w Kęble – zabawa karnawałowa , udział w konkursach i loteriach, odwiedziny Sanktuarium w Wąwolnicy- skorzystało 100 osób 7. Wspólna modlitwa w naszej kaplicy w intencji pokoju na świecie z powodu zamieszek na Ukrainie 8. Tłusty czwartek- zabawa na świeżym powietrzu przy muzyce, pączku, grillu i pop cornie- skorzystało 40 osób |
|
MARZEC |
1.Rozpoczęcie programu PARPA „ Nie jesteś sam” –zajęcia muzyczne , konkursy sportowe- skorzystało 62 osoby 2. Wyjazd nad Zimną Wodę w poszukiwaniu pierwszych oznak wiosny- skorzystało 16 osób 3. Przygotowania do wyrobu Palemek poprzez obserwacje rozwijających gałązek bazi i leszczyny- skorzystało 20 osób 4. Zajęcia z papieroplastyki- nawiązywanie kontaktów interpersonalnych , pracy w grupie i współdziałania w osiągnięciu wspólnego celu- skorzystało 40 osób 5. Propagowanie zdrowego stylu życia – nauka zdrowego odżywiania , wspólne pieczenie ciastek owsianych 6. Uroczystość Świętego Józefa Patrona kaplicy DPS w Łukowie – msza św w intencji domu- skorzystało 50 osób 7. Zajęcia plastyczne – w ramach przygotowania do świąt wykonujemy baranki i inne figurki z gipsu – skorzystało 50 osób |
|
KWIECIEŃ |
1. Przygotowanie palm Wielkanocnych w ramach organizacji czasu wolnego- skorzystało 30 osób 2. Niedziela Palmowa – święcenie palm wielkanocnych 3. Uczestnictwo w Triduum Paschalnym. Msza św. rezurekcyjna , wspólne śniadanie. Tradycyjne lanie wodą – obchody Drugiego Dnia Świąt 4. Wyjazd socjoterapeutyczny do Lichenia – organizacja spędzania wolnego czasu , nabywanie umiejętności interpersonalnych i pogłębianie relacji z rodzinami – skorzystało 24 osoby 5.Święto Bożego Miłosierdzia i Kanonizacja dwóch Papieży Jana Pawła II i Jana XIII przez Ojca św. Franciszka w Rzymie. Wspólna modlitwa : Koronka do Bożego Miłosierdzia 6. Święto Flagi- rozwieszenie wcześniej przygotowanych flag na terenie Domu – skorzystało 30 osób |
|
MAJ |
1. Czas spotkań przy figurze Matki Bożej- śpiewanie majowych litanii- skorzystało 45 osób 2. Obchody rocznicy Konstytucji 3-ego Maja – modlitwa w intencji Ojczyzny – skorzystało 40 osób 3. Wyjazd do Kębła, Wąwolnicy, Kazimierza nad Wisła- zwiedzanie starego miasta , spacer nad brzegiem Wisły, podziwianie pięknych widoków z ruin zamku- skorzystało 5 osób 4. Zajęcia z realizacji programu „ Nie jesteś sam” – zajęcia na świeżym powietrzu i promowanie zdrowego stylu życia 5.Obchody Dnia Matki- składanie życzeń oraz uroczysta Msza w intencji mam podopiecznych- skorzystało 35 osób 6. Zabawa taneczna- konkursy tańca i śpiewu- skorzystało 40 0sób 7. Udział w zawodach wędkarskich po uprzednim przygotowaniu wędek i zanęty- skorzystało 15 osób |
|
CZERWIEC |
1.Obchody Dnia Dziecka – wspólny wyjazd wszystkich mieszkańców do Żdzar i Jaty, zabawy i konkursy z nagrodami- skorzystało 100 osób 2. Wspólne wędkowanie nad Zalewem Zimna Woda- skorzystało 9 osób 3. Wyjazd do Kębła- wizyta w Ośrodku Szkolno- Wychowawczym i stadninie hodowanych tam koni- skorzystało 5 osób 4. Odwiedziny w Ośrodku w Kęble – udział w zajęciach hipoterapii, integracyjnych, sportowych, spotkanie z trenerem koni, konkursy, zwiedzanie Sanktuarium w Wąwolnicy – skorzystało 9 osób 5. Obchody Święta Bożego Ciała – czynny udział w procesji Eucharystycznej : niesienie chorągwi 6. Wyjazd do Parku Iluzji w Mościskach : przejażdżka tratwą po jeziorze, tunelu strachu, wielkie szachy, pokonywanie toru przeszkód, koło astronomiczne, głowa która nagle zostaje na talerzu, letni kulig po okolicznym lesie- skorzystało 23 osoby 7. Zebranie i dyskusja podsumowująca program „ Nie jesteś sam” |
|
LIPIEC |
1.Festyn Integracyjny- „Bądźmy Razem”-czas poświęcony na modlitewne wyciszenie oraz głośną zabawę-konkursy, zabawy, taniec. Skorzystało kilkaset osób. 2.Wycziecka do Stolicy dzięki organizatorowi Fundacja Pożywienie- Darem Serca- odwiedziny manufaktury Cukrowa Sowa, Starego Miasta, Parku w Łazienkach. Skorzystało 22 osoby. 3.Udział w spotkaniu imieninowym Siostry Dyrektor zorganizowanego przez Mieszkańców DPS 4.Mieszkańcy domu miło spędzili czas w plenerze podczas seansu filmowego zorganizowanego przez Bank Gospodarki Żywnościowej. Skorzystało 15 osób |
|
SIERPIEŃ |
1.Dwóch mieszkańców DPS w Łukowie korzysta z pomocy wolontaryjnej Fundacji i jedzie do Lublina na specjalistyczną wizytę. 2.Wycieczka na Mazury zorganizowana we współpracy z DPS i Fundacja Pożywienie-Darem Serca. Skorzystało 13 osób 3.Obchód Odpustu Św. Rocha- wyjazd na cmentarz, modlitwa nad grobami zmarłych, zapalenie zniczy. Skorzystało 9 osób 4.Zakończenie wakacji –wspólna zabawa zorganizowana przez Fundacje na terenie DPS oraz wyjście do parafii gdzie czcimy Matkę Boską Częstochowską Królową Polski. Skorzystało 50 osób |
|
WRZESIEŃ |
1.Rozpoczęcie roku szkolnego .Obchody rocznicy wybuchu II wojny Światowej- fundacja organizuje spotkanie patriotyczne mające na celu poznanie historii. Skorzystało 40 osób. 2.Powitanie szkoły – udział w zajęciach kulinarnych i muzycznych dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz dzieci z innych Placówek. Skorzystało 45 osób 3.Wyjazd nad Bug – poznanie historii Kodnia wraz z Sanktuarium. Skorzystało 5 osób 4.Organizacja wyjazdu do Kębła. Skorzystało 5 osób 5.Udział w spotkaniu integracyjnym DPS Ryżki – w spotkaniu biorą udział także inne ośrodki terenu Powiatu Łukowskiego / m.in. Ośrodek Wsparcia, Warsztaty Terapii Zajęciowej. Uroczystego otwarcia dokonał wice starosta Krzysztof Tymoszuk oraz dyr. DPS w Ryżkach. Skorzystało kilkaset osób. 6.Organizacja imprezy kulturalno-rekreacyjnej dofinansowanej przez PFRON Kolorowy Smoking Lata” której celem jest: -Integracja -Nauka aktywnego spędzania wolnego czasu -Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie i zespole. -Kształtowanie postaw zdrowej rywalizacji -Wspomaganie kreatywności -Wzmacnianie pozytywnych przeżyć i retrospekcja. -Rozpoznawanie pór roku. Skorzystało 75 osób |
|
PAŹDZIERNIK |
1.Udział w modlitwie różańcowej oraz w wyjeździe edukacyjnym do Kozłówki .Celów wyjazdu jest kilka: -Edukacyjny – poznanie historii Polski poprzez zaznajomienie się z dziejami polskich rodów /Zamoyski, Potocki, Czartoryski/ i Polski -Pogłębienie wiedzy na temat historii muzeum w Kozłówce obchodzące 70-cie istnienia -Obserwacja życia ptactwa – bażantów -Integracja -Utrwalanie poprawnych zachowań w miejscach publicznych /kasa biletowa, kawiarenka/ Skorzystało 9 osób 2.Organizacja wyjazdu na Mazury -zwiedzamy Puszcze Piską, Park Dzikich Zwierząt w Kadzidłowie, rzekę Krutyń, Jezioro Śniardwy także wieś Wejnusy Skorzystało 25 osób 3.Zawody sportowe zorganizowane na terenie DPS. Skorzystało 45 osób |
|
LISTOPAD |
1.Święto Zmarłych-wraz z grupą niepełnosprawnych przychodzimy na groby bliskich , aby zapalić znicze i modlimy się w ich intencji. Skorzystało 10 osób 2.Udział w spektaklu „W Krainie uśmiechu” mieszkańców DPS- skorzystało 5 osób 3.Narodowe Święto Niepodległości-obchodzimy 11 listopada dla upamiętniania odzyskania przez Polskę niepodległości.- skorzystało 60 osób 4.Impreza kulturalna- INTEGRACYJNA pt „Naturalne Witaminy”- skorzystało 45 osób 5.Liturgiczne Święto Błogosławionej Marii od Pana Jezusa Dobrego Pasterza, Założycielki Sióstr Nazaretanek – msza Św. W intencjach złożonych przy relikwiach Błogosławionej- skorzystało 60 osób 6.Organizacja imprezy pt. „Cuda z papieru” Skorzystało 70 osób 8. Uroczystość modlitewna przy relikwiach Błogosławionej Marii od Pana Jezusa Dobrego Pasterza przebiegała w atmosferze wspólnej modlitwy oraz wspomnień z życia Założycielki Nazaretanek- skorzystało 47 osób 8.Zabawa Andrzejkowa- Skorzystało 50 osób |
|
GRUDZIEŃ |
1.Spotkanie mikołajkowe w ZS na Warszawskiej młodzież pod kierunkiem nauczycieli przygotowała pokaz barmański, konkursy, karaoke, mikołajkowe puzzle, słodkie wypieki i spotkanie ze Św. Mikołajem Skorzystało 20 osób 2.Fundacia Dom Otwartych Serc przygotowuje dla chłopców imprezę mikołajkową prezentów nie zabrakło- skorzystało 60 osób 3.Spotkanie integracyjne Młodzieży Nazaretańskiej z mieszkańcami naszego Domu w czasie którego młodzież prowadziła konkursy zgadywanki- chłopcy otrzymali prezenty. Wspólnie kolędowaliśmy- skorzystało 45 osób 4.Siostra Regina i Siostra Dobromiła uczestniczą w rozpoczęciu Roku Życia Konsekrowanego Diecezji Siedleckiej. Mszy św.. przewodniczy Ks. Bp. Ordynariusz Kazimierz Gurda oraz Bp. Pomocniczy Piotr Sawczuk. Po Mszy św. wszyscy spotkali się w Sali łamiąc się opłatkiem i składając sobie życzenia. Ksiądz Bp. Ordynariusz wyznaczył kaplicę sióstr przy ul 11-go listopada jako miejsce odpustowe w roku życia konsekrowanego. 5.Odwiedziny Brata Roberta w DPS w Łukowie. 6.Wigilia i Święta Bożego Narodzenia- wigilię rozpoczynamy wspólną modlitwą, życzeniami...potem wspólny posiłek. Po uczcie śpiewamy kolędy które kończą tak uroczysty wieczór, później o północy idziemy na pasterkę kto tylko może....oczywiście pamiętamy aby w czasie Świąt nie zabrakło w naszym Domu choinki ubranej w bombki , światełka i łańcuchy. Święta spędzamy wspólnie.- skorzystało 18 chłopców 7.Święta Najświętszej Rodziny-wspólna modlitwa za wszystkie rodziny świata. 8.Sylwester-zegnamy stary rok a witamy nowy szampanem bezalkoholowym, fajerwerkami i zabawą sylwestrową do samego rana.- skorzystało 40 osób |
|
III. FUNDACJA ,,Dom Otwartych Serc” nie prowadziła działalności gospodarczej.
IV. Odpisy uchwał Rady Fundacji i Zarządu Fundacji w załączniku.
V. Przychody FUNDACJI ,,Dom Otwartych Serc” w roku 2014 stanowią środki finansowe przeznaczone na działalność statutową Fundacji otrzymane głównie od darczyńców, którymi były osoby fizyczne, przekazujące środki finansowe na konto Fundacji
- Fundusz założycielski stanowi kwotę 34785.61 zł.
- Darowizny, które wpłynęły na konto Fundacji do 31.12.2014 r. stanowią kwotę 22100.00 zł.
- Dotacjae:2817.60zł
VI. Koszty poniesione przez Fundacje w 2014 r. wyniosły 22589.44. zł., w tym:
- realizacja celów statutowych – 22228.54.zł.
- pozostałe koszty – 360.90.zł.
VII.
- Fundacja nie zatrudnia osób z tytułu umowy o pracę.
- Fundacja nie poniosła w okresie sprawozdawczym obciążeń z tytułu wynagrodzeń.
- Członkowie Rady Fundacji i Zarządu Fundacji nie pobierają wynagrodzeń.
- Fundacja nie poniosła w okresie sprawozdawczym obciążeń z tytułu wynagrodzeń za umowy – zlecenie.
- W okresie sprawozdawczym Fundacja nie udzielała pożyczek.
- Saldo końcowe na dzień 31. 12. 2014r na rachunku bieżącym w Banku Spółdzielczym Trzebieszów 37113.77 zł.
- Nie nabyto żadnych akcji i obligacji.
- Nie nabyto żadnych nieruchomości.
- Fundacja na dzień 31. 12. 2014r nie posiada środków trwałych.
- Aktywa obrotowe fundacja nie posiada zobowiązań na dzień 31.12.2014
VIII. W okresie sprawozdawczym organy państwowe i samorządowe nie zlecały Fundacji żadnych zadań.
IX. W okresie sprawozdawczym Fundacja nie ponosiła zobowiązań z tytułu podatków. Fundacja składa jedynie deklarację CIT–8.
W okresie sprawozdawczym nie była przeprowadzana w fundacji kontrola.
Łuków, 19.03.2015 r.